آموزش یکسره کردن رله دوبل
آموزش یکسره کردن رله دوبل
رله دوبل ساژم بوش زیمنس – سوکت رله دوبل – یکسره کردن رله – برق مثبت رله دوبل –
رله دوبل یکی از قطعات سیستمهای انژکتوری خودرو ها میباشد که عهده دار رساندن برق مثبت به سایر قطعات خودرو هاست -رله دوبل مشابه یک نوع جعبه تقسیم است که برق مثبت را به قطعات خودرو مثل سوزنهای انژکتور – ای سی یو – پمپ بنزین یا کوییل تقسیم مینماید . در شرایط اضطراری با خاموش شدن خودرو و عدم دسترسی به تعمیرگاه و خرابی قطعه نیاز است به یکسره کردن رله دوبل – با رعایت نکات ایمنی میتوانید رله دوبل را یکسره کرده تا به تعمیرگاه رسیده و تعویض قطعه را انجام دهید یعنی عملکرد رله دوبل را برای خودرو خودتان شبیه سازی کنید و به پایه هایی که باید برق برسد برق مثبت را برسانید تا خودرو روشن شود –
دلایل خرابی رله دوبل : اولین نشانه از خرابی رله دوبل روشن نشدن ماشین میباشد یعنی خودرو استارت میخورد چراغ چک هم روشن است اما خودرو روشن نمیشود – بعد از باز کردن سوییچ قبل از استارت صدای خفیفی از پمپ بنزین می آید – اگر رله دوبل خراب باشد این صدا شنیده نمیشود یعنی رله دوبل خراب است و برق به پمپ بنزین نمیرساند و لازم است قطعه تعویض شده یا برق رسانی دستی انجام شود ( یکسره کردن رله دوبل )
رله دوبل در خودرو های گروه ساژم – (کامپیوتر 3 سوکت )
برای یکسره کردم رله دوبل در خودروهای گروه ساژم و بوش –
ابتدا دو طرف یک سیم افشان سایز 2 یا 3 را لخت کرده و از داخل سوکت خانه شماره 2 را به شماره 1 وصل میکنید
سپس همین کار را برای خانه شماره 8 انجام داده و به شماره 4 وصل کرده و مجددا از 11 به 5 و در آخر از شماره 15 به خانه شماره 13 وصل میکنید در واقع شما برق مثبت را از خانه های شماره 2 و 8 و 11 و 15 به خانه های 1 و 4 و 5 و 13 متصل کرده اید سپس ضمن رعایت نکات ایمنی – برق به بدنه اتصال نکند چون بدنه
همیشه برق منفی دارد – خودرو را روشن کرده و به تعمیرگاه مراجعه میکنید –
اما در گروه خودروهایی با کامپیوتر زیمنس دقیقا مشابه بالا دو سر سیم را لخت کرده و از خانه 11 به 1 برق سپس از خانه 14 به 4 و در آخر از 15 به خانه 13 برق میدهید در واقع در رله دوبل با ای سی یو زیمنس 3 خانه برق مثبت دریافت میکنند اما در ساژم و بوش 4 خانه برق دریافت میکنند . اما در خودروهایی که رله دوبل ندارند مثل 206 و 207 این وظیفه به عهده بی اس ام BSM میباشد در 206 تیپ دو یا تیپ سه که قبل از سال 91 هستند – به فیوز 4 و 15 برق مثبت داده و همینطور به خانه شماره 8 سوکت مشکی 16 فیش برق مثبت می دهید – در 206 تیپ 5 یا 6 قبل از سال 91 فقط به فیوز 15 و 4 برق مثبت می رسانید .