دسته‌بندی نشده

آشنایی با ایموبلایزر و بایفیول

بایفیول

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت خودرو است

که دارای یک قفل مرکزی بر روی ECU خودرو است و تا زمان باز نشدن آن،خودرو شروع به حرکت نمی‌کند.

سیستم ایموبلایزر (Immobilizer) به طور قطع یکی از کارآمدترین و جالب ترین سیستم‌های ضد سرقت است

که بر روی اکثر خودروهای مدرن وجود دارد.

عملکرد این سیستم به طور خلاصه اینگونه است که تا قفل موجود بر روی ECU خودرو باز نشود،

خودرو استارت نخورده و اصلا حرکت نمی‌کند.

کلید خودروهای دارای ایموبلایزر شامل دو قسمت هستند:

  • اول بُرد الکترونیکی مربوط به ریموت کنترل که کار باز و بسته کردن درها را بر عهده دارد و
  • دیگری قطعه کوچکی است که در واقع نوعی چیپ محسوب می‌شود.

آنتن فرستنده در زیر فرمان بر روی سوییچ نصب می‌شود که با ایجاد یک میدان مغناطیسی و دریافت امواج مغناطیسی که ریموت خودرو می‌فرستند می‌تواند تشخیص دهد که آیا ریموت برای همان خودرو است یا خیر.

هنگامی که راننده ریموت خودرو را داخل سوییچ می‌کند،

چیپ حافظه داخل کلید تحت حوزه مغناطیسی ترانسپوندر قرار گرفته و فعال می‌شود.

از این طریق،این چیپ حافظه اطلاعاتی را به کامپیوتر خودرو می‌فرستند

در صورتی که این اطلاعات که حاوی همان Access Code یا کد دسترسی درست باشد

در کمتر از یک ثانیه قفل مرکزی را باز می‌کند و موجب می‌شود تا خودرو روشن شود.

کد مربوط به سوئیچ خودرو در هنگامی که خودرو به مشتری تحویل داده می شود،

با سوئیچ خودرو تحویل مشتری می شود.

اما به تازگی بنا به دلایلی این کد به مشتری تحویل داده نمی شود

و تنها در صورتی که شما به عنوان مالک خودرو احراز هویت شده و درخواست کد را داشته باشید،این کد به شما داده خواهد شد. اما در مواقعی که سوئیچ خودروی ما گم شود،

تنها راه برای ساخت مجدد آن،بدست آوردن کد سوئیچ می باشد

و یا اینکه کلید جدیدی را برای خودرو با استفاده از ECU تعریف کنیم.

این امر برای خودروهای داخلی به سادگی انجام پذیر است

و بسیاری از کلیدسازی های خودرو،

قادر به انجام آن بوده و می توانند حتی بدون داشتن Access Code قبلی،

یک کلید جدید برای خودروی شما تعریف کرده و کلید قدیمی خودرو را نیز از کار بیاندازند.

زیمنس بایفیول چیست ؟ 

منظور از بای فیول دو سوختی می باشد.

که در ایران به معنی بنزین و گاز فشرده طبیعی (CNG) می باشد .

نکته : برای گاز مایع یا  LPG ایسیو(ECU) بایفیول نداریم.

دسته بندی اصلی ایسیو(ECU) زیمنس بای فیول:

۱ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول بدون شبکه 

خودرو های سال تولید ۸۶ تا ۹۱ که معمولا روی برچسب روی کانکتورشان عبارت CBE . CA0 . CA2 . CA6 . CB6 . CB7 هک می شوند بدون شبکه هستند .

۲ایسیو(ECU) زمینس بایفیول شبکه دار

ایسیو(ECU) زیمنس بعد از سال ۹۲ که دوگانه سوزهستند دارای یکی ازعبارات CBR . CIX . CCX بوده  به این معنی که ارتباطشان با پشت آمپر و دیگر قطعات الکترونیکی به صورت شبکه CAN می باشد.

تاریخچه ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول:

قبل از به وجود آمدن ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول کامپیوتر گاز و بنزین از  هم جدا بودند و سوخت گاز و بنزین هر کدام را کنترل یونیت مجزایی بر عهده داشت.

راننده با یک کلید تبدیل سوخت بین این دو سویچ و کامیپوتر مورد نظر را وارد مدار میکرد و کنترل موتور نیز به دست همان ایسیو(ECU) می افتاد.

بعد از سال ۸۷ شرکت ایرانخودرو و سایپا کامپیوتر گاز و بنزین را در هم ادغام کردند و برای اولین بار برند زیمنس را شرکت کروز (CROUSE) به ایران خودرو عرضه کرد و ایران خودرو ایسیو(ECU) زمینس بایفیول را روی پژو  ROA و پژو ۴۰۵ و پژو پارس و سمند پیاده سازی کرد.

پژو ROA  را میتوان اولین خودرو که در ایران از ایسیو(ECU) زیمنس بایفیول استفاد کرد نام برد .

سوکت ایموبلایزر پراید 8 فیش

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.