دسته‌بندی نشده

چگونگی محافظت از سیم کشی

محافظت

به سلامت خودرو خود اهمیت دهید
لازم است مالکان وسیله نقلیه جهت محافظت در جریان بازدید های دوره ای توجه ویژه ای به سیم کشی های خودرو داشته باشند
و با چک کردن دقیق آن از سلامت سیم کشی ها مطمئن شوند چرا که آسیبهای پیدا و پنهان در سیم کشی ها میتواند درد سرهای خاصی را به همراه داشته باشد از جمله آتش سوزی ، آسیب به سایر قطعات ، عدم عیب یابی دقیق و سر در گمی تعمیر کاران جهت تشخیص خرابی خودرو که در نهایت هزینه های هنگفتی گریبان گیر مالک خودرو میشود

سیم کشی مهمترین بخش سیستم برقی خودرو است

که وظیفه ارسال دستورات الکتریکی و الکترونیکی در خودرو را به عهده دارد.

 همانطور که از نامش پیداست تشکیل شده از تعدادی رشته سیمهای

  • نسوزخودروئی ،
  • تعدادی کانکتور(سوکت )،
  • بست،
  • اتصالات و روکشها
  • (لاستیک های پی وی سی ، چسبهای نسوز ، خرطومی )

اجزای تشکیل دهنده دسته سیم:

1: سیمها

سیم های به کار رفته شده در دسته سیم از جنس مخصوص و با قابلیت مقاومت در برابر حرارت بالاست

و به  دلیل اینکه در قسمت موتور خودرو حرارت زیادی ایجاد میشود

سیمها باید مقاومت زیادی در برابر گرما داشته باشند

مثلا حدود 120+درجه ، کارخانجات تولید دسته سیم

معمولا از سیم هایی با همین قابلیت در تولید دسته سیم استفاده میکنند .

اما اگر در دسته سیم از محافظ ها مانند چسب و خرطومی مرغوب استفاده نشود  حرارت ناشی از احتراق داخل موتور سیمها را خشک کرده

و روکش سیم جدا میشود  که باعث  ایجاد اتصالی وخطرآتش سوزی را به همراه دارد .

2: سوکتها

زمانی که سیم کشی خودرو به هر دلیلی نیاز به تعویض سوکت داشت

مثلا به دلیل تصادف جزئی ، حتما از سوکتهایی استفاده نمائید که اصلی باشند ،

سوکتها در کارخانجات معتبر دسته سیم سازی تولید شده  باشند و دست ساز نباشند

چرا که اتصالات سیم به سر سیم در سوکت یامواد اولیه آن بسیار بسیار مهم است .

استفاده از اتصالات پر خطر مانند لحیم ، در ساخت سوکت و سیم کشی  ممنوع است ، بنابراین درساخت دسته سیم یا سوکت از لحیم به جای پرس یا مکمل پرس استفاده نمیشود .

نکته بعدی این که در ساخت دسته سیم از سوکتهایی استفاده نشود که استاندارد نبوده

یا در برابر حرارت مقاوم نباشند

مثلا سوکتهای سرامیکی هیچ جایگاهی در سیم کشی های خودرو ندارند

به دلیل اینکه پس از داغ شدن ، سوکت با تماس حتی یک قطره آب شکسته شده

و باعث اتصالی و آتش سوزی میشود یا سوکتهایی با ظاهری مطلوب که در زمان تولید هیچیک از الزامات فنی در آن رعایت نشده است .

3: جریان الکتریکی

یکی دیگر از آسیبهایی که به سیم کشی وارد میشود به اصطلاح آمپر کشیدن است

به نحوی که از یک یا چند سیم بیشتر از حد مجاز بار الکتریکی بگیریم

این اتفاق معمولا ناخواسته انجام میشود

مثلا به جا فندکی یا ضبط خودرو،شارژر موبایل یا هر وسیله دیگری وصل کنیم

یا در جعبه فیوز، پس از سوختن مثلا فیوز 10 آمپر یک فیوز 15 آمپر یا یک فیوز غیر اصلی 10 آمپر قرار دهیم،

در این موارد به اصطلاح آمپر کشیدن اتفاق می افتد

و باعث آتش سوزی سیم کشی میشود،

آتش سوزی دسته سیم ممکن است

همان لحظه اتفاق نیفتد مثلا چند روز بعد یا از آن خطرناک تر زمانی که شما خودرو را ترک کرده اید

حادث شود که ممکن است خسارت بسیار زیادی به بار آورد . 

توصیه های ایمنی جهت محافظت از دسته سیم خودرو

1: هر شش ماه یک بار بازدید سیم کشی توسط افراد متخصص انجام شود،

در صورتی که به هر دلیلی چسب یا خرطومی های محافظ آسیب دیده بود

آن را ترمیم کنید .

2: به هیچ عنوان از جافندکی خودرو به غیر از فندک استفاده دیگری نشود .

3: به هر دلیلی  هر یک از فیوزها در هر جای خودرو نیاز به تعویض داشت

دقیقا همان شماره فیوز را جایگزین کرده

و حتما از فیوزهای استاندارد استفاده نمائید .محافظت

4: عمر مفید هر دسته سیم بین 4 تا 8 سال است

که پس از پایان آن سیم کشی باید تعویض شود مخصوصا دسته سیم کشی هایی که در معرض حرارت زیاد قرار دارند محافظت

مثل دسته سیم روی موتور ، سیم کشی سینی فن یا دسته سیم کشی رابط (زیر موتور )

5: به هیچ عنوان به ضبط خودرو  بلوتوس یا لوازم مشابه  متصل نشود .

6: دسته سیم خودرو زمانی که نیاز به تعویض سوکت داشت حتما از سوکتهای اصلی استفاده شود .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.