وبلاگ

اهمیت سوکت خودرو

سوکت خودرو

 

تمام قطعات قابل تعویض یک خودرو که باید توسط سیم‌های متعدد به یکدیگر و به موتور متصل شوند توسط انواع مختلف سوکت خودرو با یکدیگر ارتباط دارند. سوکت‌ها قطعاتی هستند که قطع و وصل آنها به آسانی صورت می‌گیرد بنابراین نقش انواع سوکت خودرو در تسهیل فرایند تعمیر و تعویض قطعات خودرو بسیار حیاتی است..

وقتی در بخشی از عملکرد خودرو اختلال ایجاد می‌شود پیش از تعویض قطعه اصلی با قطع سوکت‌های مربوطه می‌توانیم به بررسی جزئی بپردازیم. گاهی اوقات قطعه اصلی خودرو مشکلی ندارد و مشکل در اتصال آن به سایر بخش‌ها است. حتّی در بسیاری از موارد مشکل تنها با تعویض سوکت مربوطه حل خواهد شد.به همین دلیل استفاده از سوکت‌های اصل و با کیفیت از بروز مشکلات فراوانی برای خودرو پیشگیری خواهد کرد.

سوکت خودرو

سوکت خودرو اصلی و فابریک فروشگاه اینترنتی پندار

ویژگی سوکت خودرو مرغوب

در هر سوکت یا کانکتور می‌توان تا صد رشته سیم جای داد. به ازای تعداد سیم‌های موجود در هر سوکت، در آن از پین‌ها استفاده می‌شود که نقش برقراری جریان الکتریکی را بر عهده دارند.

سوکت‌ها اشکال متفاوت و متنوعی دارند. مهم‌ترین ویژگی یک سوکت، ایجاد جریان الکتریکی و قابلیت قطع و وصل آسان است.

در همین راستا طراحی یک سوکت باید با دقّت و ظرافت زیادی انجام شود زیرا در غیر این صورت، قطع و وصل سوکت به آسانی امکان‌پذیر نخواهد بود. تفاوت سوکت اصل یا مرغوب با یک سوکت تقلبی یا نامرغوب نیز در همین زمینه به آسانی قابل تشخیص است.

یک سوکت خوب باید علاوه بر این که وظیفه خود را در برقراری اتصال الکتریکی به خوبی انجام دهد

از ویژگی‌هایی نظیر ضد آب و ضد زنگ بودن نیز برخوردار باشد. استفاده از سوکت‌های نامرغوب می‌تواند منجر به صدمات شدید به خودرو شود.

اجزای سوکت خودرو

یک سوکت یا کانکتور اجزای زیادی ندارد ولی همین اجزای به ظاهر ساده اگر از طراحی مناسب و کیفیت مرغوبی برخوردار نباشند عملکرد سوکت دچار اختلال می‌شود. به طور کلی هر سوکت از سه بخش تشکیل شده است:

  1. پوسته سوکت

پوسته سوکت در واقع قالب اصلی سوکت است که تمام اجزا درون آن قرار می‌گیرند. طراحی پوسته سوکت از اهمّیّت بالایی برخوردار است و باید در نهایت دقّت و ظرافت انجام شود

چرا که اتصال دو سر نری و مادگی سوکت در این بخش صورت می‌گیرد

در این پوسته سوراخ‌هایی برای قرارگرفتن پین‌ها و خارهایی برای قفل کردن پین‌ها تعبیه می‌شود. برای نگهداری واشرهای آب‌بندی نیز باید شیارهایی در پوسته سوکت ایجاد شود.

  • پین‌ها

پین‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که یک سر آنها به سر لخت سیم و سر دیگر

آنها به قسمت عایق سیم متصل گردد تا سیم به آسانی از پین جدا نشود. از سوی دیگر با فشار کمی بین پین‌ها اتصال برقرار شده و جریان الکتریسیته از طریق آنها انتقال می‌یابد.

  • نگهدارنده پین

این بخش از سوکت از پلاستیک مرغوب تهیه شده و برای نگهداری پین‌ها به کار می‌رود و از جداشدن و خروج پین‌ها جلوگیری می‌نماید.

  • واشر آب‌بندی

روشن است که این قطعه برای جلوگیری از ورود آب به سوکت طراحی شده و اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد سوکت مربوطه ضد آب نبوده و خیلی زود آسیب می‌بیند.

 

سیم کشی و مقایسه آن با بدن انسان

آشنایی با مفاهیم مالتی پلکس و BSI

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *